Vplyv kolektívneho zariadenia na formovanie osobnosti
Zariadenia pre kolektívnu výchovu detí a mládeže možno rozdeliť do 2 základných skupín:
1. zariadenia, ktoré rodinnú výchovu dopĺňajú (jasle, materské školy, základné školy, centrá voľného času)
2. zariadenia, ktoré rodinnú výchovu nahrádzajú čiastočne alebo úplne (týždenné škôlky, domovy mládeže, detské domovy)
Klady kolektívnej výchovy:
- deti sú často rozdelené do skupín, čo umožňuje použiť rovnaké výchovné postupy pre celú skupinu
- na dieťa je možné pôsobiť nielen priamo, ale aj prostredníctvom detského kolektívu
- s kolektívom detí väčšinou pracujú kvalifikovaní pracovníci
- do výchovných zariadení je možné ľahšie a rýchlejšie zaviesť nové výchovné metódy a prístupy v porovnaní s prirodzenou rodinou
Zápory kolektívnej výchovy:
- deprivačný syndróm (vzťahovo, citovo podvyživené deti)
- sťažené rešpektovanie individuálnych potrieb detí
- vekové rozdelenie v skupine nezodpovedá rozdeleniu v rodine (kde sú zvyčajne starší i mladší súrodenci)
- nestabilné prostredie (deti sa podľa veku presúvajú do iných zariadení, čo pôsobí negatívne hlavne na najmladšie deti, ktoré sa novému prostrediu a novým ľuďom prispôsobujú horšie a môžu na ne reagovať poruchami zdravia a správania
- keďže personál sa zvyčajne mení, je veľmi obťažné nadviazať silnú citovú väzbu
Využívanie kolektívnych zariadení, najmä tých, ktoré rodinnú výchovu dopĺňajú, je veľmi výhodné a týmto spôsobom dochádza k pozitívnemu vývinu dieťaťa po telesnej aj duševnej stránke.
Život v ústave má v porovnaní s rodinným životom veľa neprirodzených prvkov. Preto sa vyvíja úsilie, aby boli klasické dlhodobé ústavné výchovné zariadenia (detské domovy) nahradené inými formami kolektívnej starostlivosti pre deti a mládež, teda detské domovy rodinného typu.
Predpoklady pracovného personálu v kolektívnych zariadeniach:
- mať deti rád a vedieť to aj prejaviť
- byť trpezlivým "formátorom" a poslucháčom
- byť svedomitým a zodpovedným
- byť psychológom a pedagógom, odborne sa vzdelávať
- všetok pracovný čas tráviť s deťmi
- byť pre deti vzorom