Reakcia na kritiku náboženstva ako predmetu a Katolíckej cirkvi

07.07.2020

Reagujem na článok 

Hodiny náboženstva na školách + rozhovor s teológom Ondrejom Prostredníkom.


Milá študentka, liberálka a feministka Romana Gagačová,

súhlasím s tým, že moderné náboženstvo by malo byť o niečom inom, ako zvykne byť. Ale zároveň si uvedomujem, aké ťažké je pracovať s deťmi na náboženstve, pokiaľ si neprinášajú z domu takmer žiadnu skúsenosť živej viery svojich rodičov a všetko, čo o cirkvi vedia, sú len nezáživné príkazy a zákazy. Sú vžité s tým, že Písmo sa má brať s rezervou, že cirkev treba ignorovať a občas sa z cirkvi v kolektíve vysmiať, lebo si do nej kopne už takmer každý. Málokto im chce povedať, že cirkev nie sú len neuvedomelí kňazi a laici. Málokto chce vedieť, čo robia a o čo sa usilujú tí uvedomelí a hlavne vnútorne slobodní.

Vtedy učiteľ nemôže začínať rozhovormi o sviatkoch, ale potrebuje začať rozhovormi na rôzne témy i o živote samotných detí. Poznám minimálne jedného učiteľa náboženstva, ktorého majú žiaci veľmi radi, lebo sa im približuje maximálne, ako len vie a dáva im priestor vyjadriť aj iný názor.

Nikdy som sa nestretol s vyjadrovaním myšlienky, že Boh má rád vyvolených, ani žeby deťom boli vnucované názory cirkvi. Ako dieťa som vždy viac počúval rodičov ako učiteľov akéhokoľvek predmetu a našťastie ani v škole nami nikto nemanipuloval, iba vyjadroval svoje postoje - a to na každom predmete. A my ako deti sme mali možnosť o tom doma s rodičmi hovoriť, aby sme ten pohľad vedeli nejako spracovať.

Čo sa týka kultúry života a kultúry smrti - mrzí ma, že sa učebnice pri tvorbe nekonzultujú s čo najviac osobami, trebárs aj tými mimo cirkvi, ale je to tak a asi na zmenu ešte potrebujeme čas. Pretože toto je potrebné s deťmi vydiskutovať inak ako strašením peklom (kultúra smrti vo mne evokuje strach a smerovanie do zatratenia). Aj ostatné témy v tabuľke pod kultúrou smrti - vrátane umelého oplodnenia, gender a homosexuality sú na diskusiu, nie na konečnú nálepku a bodku.

Ale čo chcem zdôrazniť je to, že až tak nezáleží na tom, čo sa píše v nejakej učebnici, lebo do nej mohli byť vložené aj subjektívne postoje autorov. Najdôležitejšie je, ako to podá dospelý, skúsený a múdry učiteľ či rodič, ktorý si spoločne s dieťaťom danú knihu otvoria. Ja som si ešte ako mladší napríklad otváral knihy z biológie a každý by predpokladal, že ako v učebnici ponúkajúcej fakty bude v každej knihe pri danej problematike to isté a zrozumiteľne podané. Nebolo. Musel som si vziať viacero učebníc a vytvoriť si vlastný obraz o problematike. Takže sa vôbec nečudujem tomu, že každá kniha náboženstva, ktorá si rôzne pohľady a subjektívne postoje môže dovoliť viac ako učebnica s faktami, bude iná. Bolo by vhodnejšie rozprávať sa o Písme - a to aj mnohí učitelia náboženstva robia radšej, pokiaľ sú už deti na to pripravené, nakoľko duchovné formovanie je proces a preto je fajn, ak učia kvalitné osobnosti a formujú tie isté deti niekoľko rokov. Pri ňom už toľko priestoru ponúkať subjektívne pohľady nemáme.

Ak niekto tvrdí, že poslanie žien je byť za sporákom s piatimi deťmi, asi o učení cirkvi veľa nevie, ale psychologickým faktom zostáva, že materstvo by malo byť pre ženu aspoň prvé tri roky života dieťaťa dôležitejšie ako kariéra. A určite život dieťaťa by mal byť pre ženu (aj muža) natoľko cenný, že ho radšej ponúkne na adopciu, ako by ho mala posielať predčasne do neba.

Tínedžeri si, milá autorka, majú utvárať svoje názory na základe postojov skutočne zrelých osobností, ktoré ich obklopia, pretože sa stále formujú a deti nie sú duchovné ani duševné samorasty; potrebujú zažívať kvalitné morálne vzory. Ja napríklad už nie som dieťa a ponúknutý text Ondreja Prostredníka nečítam, pretože pre mňa vzorom ani morálnou autoritou nie je. Keby som ale bol dieťaťom, mnoho jeho krásne, fundovane a ľudomilne znejúcich slov a fráz by som zhltol aj s navijakom. Minimálne jeho dlhodobé podnecovanie k nenávisti ku katolíkom, zámerné ohýbanie informácií, ako sa mu to hodí, neznalosť problematiky, o ktorej tak rád prednáša a diskutuje s mladými ľuďmi a nerovnaký meter na všetkých stoja za dlhú diskusiu.