Cirkev je staromódna. Láskyplné zväzky by jej prekážať nemali

24.07.2021

Prišiel nám do redakcie rozhovor dvoch mužov s homosexuálnymi sklonmi a kresťanov v jednom, z ktorého zverejňujeme podstatnú a podnetnú časť pri zachovanej anonymite oboch pánov, pána X a pána Y. Veríme, že takéto rozhovory sú aj v našich kresťanských cirkvách vhodnou a potrebnou reflexiou.

X: Chcel by si s niekým budovať (partnerský) vzťah?

Y: To je to jediné, prečo sa stále snažím niekoho nájsť aj na takomto mieste (na zoznamke s priemerne nízkym morálnym kreditom užívateľov).

X: Ja zasa nechodím (nenadväzujem partnerské vzťahy) a nespávam s mužmi, lebo je to proti mojej viere aj presvedčeniu, ale budem ti držať palce, aby si takého človeka našiel, ak toto je cieľ tvojej cesty za šťastím.

Y: Čiže si hetero(sexuál)? Prepáč, ak som osobný.

X: Som gay, ale som veriaci a (aj podľa svojho náboženstva) nemôžem spávať s mužmi.

Y: Tiež som veriaci, ale asi mám trochu iný názor. Pokiaľ nájdeš niekoho, koho budeš milovať a aj on bude milovať teba, myslím si, že aj sex je (vtedy) o niečom úplne inom.

X: To je názor väčšiny veriacich dnes. Aj ho chápem (z pohľadu človeka), aj ma mrzí (z pohľadu kresťana), ale nič s tým neurobím.

Y: Prečo ťa mrzí? Ty by si nechcel s niekým mať plnohodnotný vzťah?

X: Určite nechcem byť polovičným katolíkom, ale chcem skúmať svoj stav a pravdu spoločne s niekým iným, aj preto som tu.

...

Y: Nemyslím si, že naše názory sú diametrálne odlišné

X: Máme úplne iný pohľad na žitie homosexuality v kresťanskom (ponímaní a) poslaní.

Y: Nemyslím si to. Ja tiež nie som za sexuálny život v tom extréme, aký vyhľadáva väčšina, napríklad aj tu (aplikácia), ale pokiaľ stretneš človeka, s ktorým by si za iných okolností skončil pred oltárom, nevidím (v tom) problém.

X: Som tu preto, aby som s niekým zistil, prečo Boh nepožehnáva žiadne (partnersko-erotické) zväzky homo(sexuálov), ale ak už niekto má odpovede dopredu, je to náročné. Ťažko sa hľadá taký spoločník, ktorý by bol buď ochotný hľadať so mnou, alebo by ma podporil v mojom presvedčení.

Y: Ja som tiež ochotný hľadať odpoveď, ale hneď na začiatku mám jednu rečnícku otázku: "Boh alebo cirkev nepožehnáva zväzok?" Lebo ja som sa doteraz stretával s názorom, že to, že som gay je iba môj výmysel. A myslím si, že sa zhodneme na tom, že to výmyslom nie je.

X: Výmysel to nie je, mal si len zlé skúsenosti. Avšak pravda sa nemení podľa toho, aké skúsenosti máme a ako (veľmi) sme boli zranení klamstvom. Pravda je vždy pravdou.

X: Myslím si, že Boh nepožehnáva homosexuálny zväzok, čo nebráni tomu, aby som miloval chlapa ako brata (maximálne, ako viem a bez podmienok).

Y: Okej, čiže výmysel sme vylúčili. Stále však vidím problém v tom, že ako ČLOVEK (a to podčiarkujem) som nútený počúvať na kázni o tom, že som chorý a iné hlúposti od ľudí, ktorí nemajú poňatia, čo si človek ako ja prežil. Každopádne milovať chlapa ako brata je podľa mňa krásne, ale stále je ten vzťah iný ako partnerský. Či?

X: Skús sa povzniesť nad reči, že si chorý. Tiež som musel počúvať rôzne ponižujúce vyjadrenia na moju adresu od ľudí, ktorí nepoznajú Boha a vôbec nešlo o homosexualitu. Nestretol som sa s tým, že by mi nejaký kňaz povedal, že som chorý... a už vôbec nie s tým, že by sa o tom kňaz vyjadroval na kázni, ale tvoja skúsenosť mohla byť iná. Pokiaľ to máš z médií, tak tie nafukujú tieto kauzy, lebo to nahráva LGBT lobizmu, ale už dávno som nepočul nejaké nevhodné vyjadrenia od kňazov.

X: Ja si myslím, že viera a poznanie Pravdy sú darom, nedá sa to načítať ani naučiť a nie každý nájde odpovede cez cirkev. Ja ani neviem, či som ich našiel cez cirkev alebo sám, teda s pomocou Boha. Neviedol ma ani žiaden kňaz. Sám som si zisťoval, odkiaľ je moja homosexualita a keď som zistil, že nie Boh mi ju dal, ale pomohlo mi ju formovať zvláštne prostredie, v ktorom som žil, mama, otec, rovesníci, tak už som Bohu nemusel vyčítať, že mi nepožehná sex s mužom a že láska muža, ktorá mi tak chýba, mi bude pomáhať rásť aj duchovne iba vtedy, ak bude autentická - taká, akou ma nikdy nemiloval otec ani brat.

Y: Možno ti príde, že som skalopevne presvedčený o svojom (čo vôbec nie je pravda). Nevhodné vyjadrenia o homosexualite v kostole zažívam bežne (asi špecifická farnosť), ale aj posledné vyjadrenie poľského biskupa na púti v Nitre či kde... bolo dosť cez... A s dovolením, nebudem sa povznášať nad nejaké vyjadrenia, pretože si myslím, že šikany a utláčania som si prežil dosť. Prvý stupeň a začiatok druhého stupňa ZŠ bol strašný a spolužiaci boli niečo, čo ma desilo.

Y: Asi je to kľúčové - Človek, ktorý bude milovať (aj bez sexu), ale nemyslím si, že sex musí znamenať katastrofu.

X: V poriadku, ale nebol si sám šikanovaný. Ja som bol šikanovaný x rokov a nie kvôli homosexualite. Tá bolesť ešte môže potrebovať čas, aby sa rana zahojila a nemusela sa premeniť na hnisavú krivdu až nenávisť.

X: Čo je pred Bohom katastrofa? A čo je väčšia? Ak niekoho okradnem, aby sa moje deti mali lepšie, alebo sa s niekým vyspím z lásky, ale v zakázanom vzťahu? Čo raz nie je pred Bohom správne, zostáva to zakázaným a dôležité je, že to ani ja sám nechcem. Vidím, ako sa takéto vzťahy skôr či neskôr rozpadnú alebo zostávajú na úrovni priateľstva bez sexu. Chcem stavať na istote, ktorú garantuje Boh, a na ním požehnaných vzťahoch muža a muža. Môžem rovno preskočiť úvodný sexuálny ošiaľ a začať stavať na vyšších a trvácich hodnotách v súlade so svojím svedomím i Bohom. A navyše, muž, ktorý vie povedať nie aj na lákavú ponuku, drží slovo a svoj hodnotový "kurz," je pre mňa veľmi príťažlivý.

Y: To je krásne.

X: Máme pár LGBT+ spolkov na Slovensku, ale ani pri jednom nemám pocit, že by bojoval za mňa. Mnohé ich navonok krásne aktivity sú automatizovanou chladnou súčasťou propagandy, ktorá iné žitie homosexuality nikdy neuzná za plnohodnotné a vždy bude útočiť na cirkev ako homofóbnu, morálne upadnutú, pedofilnú, úžernícku atď. Veď to je ich cieľ - najprv zdiskreditovať a odstaviť cirkev a potom otvoriť cestu registrovaným partnerstvám. Zákernými praktikami získať niečo, čo je dosť pochybné a nemáme s tým skúsenosť. Určite sa im to podarí, len mi to nepríde ako hľadanie pravdy a rešpektovanie iného postoja v čomkoľvek. Napríklad aj uznanie či aspoň videnie toho, že mnoho ľudí trpí kvôli niečomu inému, ako sa snažia vnucovať publiku. Kopnúť si do kresťana a jeho presvedčenia je dnes bojom za demokraciu a nestojí to za zmenu zákonov či založenie združenia na ochranu práv kresťanov. Každý si povie, že kresťania majú rovnaké práva a povinnosti ako všetci ostatní, len by mali viac mlčať. Kopnúť si do homosexuála je prejavom krutosti a diskriminácie a stojí to za zmenu zákonov a vznik novej a novej mimovládnej organizácie. Je mi dobre v cirkvi, lebo tam aspoň mám šancu robiť veci lepšie, aspoň niekto je ochotný ma počúvať. A ako občan nepovažujem ani registrované partnerstvo za šťastné riešenie, skôr naivné, ak si niekto myslí, že to vôbec nikoho negatívne nezasiahne.

Y: Ja nepatrím nikde a vlastne počujem o takýchto spolkoch asi prvýkrát. Čo sa týka registrácie vzťahu, prečo nie. Ja teda nemám a nemal som vzťah, ale určite by mi chýbalo oficiálne uzavretie vzťahu a sľub človeku, ktorého milujem. A čo sa týka "staromódnosti" cirkvi, tam je podľa mňa chyba skôr na ich strane (na strane cirkvi).

X: Ľudia v cirkvi majú chyby, ubližujú, ale nedá sa to zovšeobecniť na celú cirkev. Pozri si niekedy nejaký dokument z misií v krajinách tretieho sveta, kde ľudia stále platia za vieru životom a vďaka ich obetavej práci v nezištnej službe iným ľuďom prekvitá spoločnosť nielen morálne. Často by deti s rôznymi vierovyznaniami či bez náboženského presvedčenia rodiny nemali prístup k vzdelaniu a základnej zdravotnej starostlivosti. Je to úplne iný obraz, obraz cirkvi, na ktorý nie sme zvyknutí, ale toto je cirkev a nebola by taká, keby pravidelne "obracala kabáty" a menila Písmo podľa prevahy aktuálnej ideológie. Áno, cirkev sa čiastočne prispôsobuje dobe, ale niektoré zmeny, ktoré sa od nej očakávajú, sú nielen cez čiaru, ale sú aj rozhodovaním bez Boha. Nanešťastie, dnes je ťažké rozoznať zhubnosť ideológií, ktoré si obliekajú šaty lásky, tolerancie, hrdosti, slobody a nevinnosti. Preto máme tieto LGBT+ hnutia priamo v cirkvi. Napodobňujú to, čo stáročia učí cirkev, odfajknú si o jedného oddaného "vojaka" viac, a potom ho už nechajú, nech sa sám borí s problémami, do ktorých ho namočili bez vysvetlenia. Tu nejde o obyčajných nevinných, často až príliš zmanipulovaných ľudí s homosexuálnymi sklonmi, ale tu ide o boje skupín, ktoré zacítili pach moci a šancu vyhrať. Na druhej strane koľkí v minulosti verili v dobro oveľa zhubnejších a otvorene vraždiacich ideológií? Vnímam však aj zhubnosť moderných ideológií a vidím, koľkým ľuďom zničili život, hoci ho o neho priamo nepripravili. Nemyslím si, že cirkev je staromódna, priam sa mi páči, že pri nej nemusím čakať zásadnú zmenu pravidiel každých dvadsať rokov, ako to zažívam v spoločnosti a že sa vždy myslí aj na následky, nielen sa niečo naivne vykresľuje ako krásne a nedotknuteľné. Z duše neznášam bagatelizovanie zásadných vecí a kĺzanie po povrchu tam, kde sa to nehodí. A to už nehovorím o získavaní priazne klamstvom a zavádzaním. Pre niektorých je učenie cirkvi strašenie peklom archaickými záležitosťami. Pre mňa to vždy zostane aktuálnym materiálom na uvažovanie, osobné rozjímanie a poznávanie Boha. Pred dvadsiatimi rokmi som v spoločnosti nemal oporu, lebo homosexualita bola niečo nepoznané a každý od témy bočil. Za tých dvadsať rokov sa zmenila situácia až tak, že túto podporu nemôžem čakať z iného dôvodu - "nežeriem" nekriticky mainstream a preto si podporu nezaslúžim. V cirkvi som mal oporu vždy bez ohľadu na spoločenské nálady, hoci dodnes je nesmierne ťažké nájsť v nej ľudí so zdravým uvažovaním a vnímaním viery, ktoré oživuje a pritom zostalo pri autentickom Bohu. Som rád, že v cirkvi existujú nemenné pravidlá a morálne princípy, lebo to je pre mňa istota. Vnímam ju tiež ako strážcu morálnych pokladov a hodnôt vo vnútri nej i v spoločnosti ako takej. Inak, myslím si, že by sa už dávno posúvala hranica sexu s deťmi a medzi deťmi, vernosť a vôbec manželský zväzok ako taký by sa stali prežitkom a iné veci... možno by už neboli registrované partnerstvá dvoch, ale troch, štyroch ľudí. Aj číslo dve je prevzaté z Biblie, akurát už nestačí muž a žena. Keby cirkev začala hovoriť, že pred Bohom sú homosexuálne zväzky v pohode, vystúpil by som z takej cirkvi, hoci som gay. Pretože takáto cirkev by nemala žiadne hranice a nič by jej nebolo sväté. Čo je však desivé, odborníci by ma v tom prípade onálepkovali ako "osobu neprijímajúcu svoju identitu." Až tak ďaleko sme sa dostali.